Ce este copywritingul sau secretul din spatele textelor care inspiră la acțiune și transformă audiența în clienți

Distribuie articolul

Acum pare că toată lumea vorbește despre copywriting. Înainte cu ceva timp se vorbea despre asta preponderent în școlile de comunicare și publicitate, agențiile și cursurile universitare. Trebuie să fie pentru un motiv, nu?

Este la modă, într-adevăr. Dar pentru mine, principalul motiv este că, la fel ca în cazul brandingului personal, există o nevoie tot mai mare de diferențiere în piață. Faptul că înființezi o firmă, ai un site web și încerci o promovare timidă a afacerii tale e mult prea puțin. Există deja mii de afaceri mai mici sau mai mari care fac același lucru.

Trebuie să fii diferit. Este necesar să convingi într-o piață în care se nasc tot mai mulți concurenți. Ai nevoie de texte care să dezvăluie și să vândă produsele și serviciile tale mai bine decât ai face-o singur. Este nevoie de scriere creativă și de folosit instrumente specifice. Și de aceea este nevoie de copywriting și tot ce implică el.

Lumea s-a săturat deja de textele corporative, jargonul generalist și de vânzător și paginile de vânzări scrise în serie. Oamenii au nevoie să li se vorbească direct. Produsele sunt făcute de oameni, pentru oameni. Și prin copywriting reușești să transformi totul, ținând cont principiile de copywriting, de research temeinic, de nevoile clientului, de probleme lui, de dorințe și de soluții și prin adresare directă.

De ce să înveți copywriting?

Dacă te gândești să îmbrățișezi domeniul acesta, să scrii pentru afacerea ta, sau să faci din copywriting un job full time sau part time, iată câteva dintre avantajele de care ai putea beneficia:

  1. Pe piață există cerere mare. Companiile din toate domeniile au nevoie de copywriteri talentați pentru a-și promova produsele și serviciile.
  2. Ai flexibilitate: Copywriterii pot lucra independent sau ca parte a unei echipe de marketing. De asemenea, poți alege să lucrezi de la distanță, ceea ce îți oferă o mai mare flexibilitate în ceea ce privește programul tău de lucru.
  3. Ai un potențial de câștig ridicat: Copywriterii cu experiență pot câștiga sume considerabile de bani, în anumite condiții.
  4. Ai satisfacție profesională: Să creezi texte care conving oameni și generează rezultate e o sursă sigură de satisfacție și un mod de a îți măsura evoluția profesională. 

Dar hai să lămurim mai bine ce înseamnă copywriting.

Definiția copywritingului este departe de a fi unică, deoarece nu este o știință exactă.  Însă pot să îți ofer câteva perspective și apoi le vei putea folosi pe toate pentru a înțelege conceptul general.

Dacă citești acest articol în timp ce ești în oraș, ridică ochii din ecran și privește în jur. Vei vedea cu siguranță cel puțin un text publicitar. Sau mai bine, dacă ești la laptop sau pe telefon, deschide site-ul cu produsele/serviciile preferate. E ceva scris acolo care te determină și te îndeamnă să cumperi? Acela e copywritingul. Și există peste tot, dinaintea erei internetului.

Pe scurt, la bază, copywritingul este arta de a scrie texte care să convingă și să motiveze oamenii să acționeze într-un anumit fel. Indiferent că e vorba despre a cumpăra un produs, a te înscrie la un newsletter sau a accesa un link, copywritingul e menit să stimuleze un răspuns din partea ta.

Ca să parafrazez pe unul dintre cei mai celebri și de succes copywriteri – Joseph Sugarman, o să scriu și asta:

„Copywritingul este un proces mental care reflectă suma tuturor experiențelor tale, cunoștințele tale specifice și capacitatea ta de a procesa mental informații și de a le transfera pe o bucată de hârtie cu scopul de a vinde un produs sau serviciu.” 

Dar chiar și tu, citind tot felul de reclame, nu te vei simți ”atins” de toate textele și doar câteva îndemnuri, sau mai bine spus – call to action, te vor determina să faci următorul pas.  

Asta se datorează fie faptului că nu faci parte din publicul țintă fie pentru că mesajul nu e neapărat cel mai bun.

Un lucru e cert, însă – copywritingul îl regăsești peste tot în jur. De la reclamele publicitare și paginile web până la email-uri de marketing și postări pe rețelele sociale.

De partea cealaltă, când ești copywriter, trebuie să scrii pentru a vinde și a convinge, dar să nu omitem cel mai important lucru: e important ca cei care citesc și fac parte din publicul țintă să înțeleagă. Mai bine spus, copywriter fiind, trebuie să te asiguri că mesajul pe care îl transmiți este scris pe limba clientului și că acesta înțelege despre ce e vorba, cu ce îl ajută și de ce are nevoie să facă acțiunea pe care tu o propui. 

Un cititor care nu înțelege produsul sau serviciul rareori va deveni client. 

Copywritingul nu este doar despre a scrie texte frumoase sau amuzante, ci despre a genera rezultate tangibile pentru afaceri. Iar asta se face înțelegând la nivel profund publicul țintă, printr-un research temeinic, folosind principii de copywriting, tehnici persuasive, arme de persuasiune și adaptând mesajele la nevoile și dorințele consumatorilor. Copywritingul, mai ales în contextul actual, este un instrument esențial pentru creșterea vânzărilor și construirea unui brand puternic. 

Astfel, învățând să stăpânești arta copywritingului, poți transforma cuvintele în putere și succes în rândul afacerilor pentru care scrii.

Ce trebuie să știi când faci copywriting?

Treci la acțiune. Copywritingul este ”magia” care face pe cineva interesat de ceea ce vinzi. Nimeni nu este interesat de tine sau de produsul tău, ci mai degrabă de ceea ce poate face pentru el sau ea (asta e ceea ce trebuie să ai în minte, fie dacă scrii pentru afacerea ta sau pentru a unui client al tău).

Îmbrățișează diferite experiențe și greșelile aferente.  Cu cât scrii mai mult și cu cât faci mai multe greșeli, cu atât înveți mai multe despre cum să scrii.

Aprofundează diferite domenii. Copywritingul se îmbunătățește cu informații specifice. Iar aici menționez research-ul, care e piatra de temelie pentru un text bun și convingător. Lucrurile vagi, clișeele și datele neclare funcționează împotriva vânzărilor.

Dezvoltă-ți abilitatea de a procesa mental informațiile. A face copywriting înseamnă, printre altele, a filtra pagini întregi de informații și multe materiale, proces în urma căruia să extragi un mesaj puternic de vânzare. Sau putem să îi spunem o promisiune puternică.

Reține că este vorba de arta de a vinde prin scris.  Copywritingul nu trebuie să fie distractiv, nici plictisitor. Are scopul precis de a genera reacții. Iar reacția cea mai dorită are legătură cu vânzarea.

Cum poți deveni copywriter ?

Poți începe cu resurse gratuite. Citește tot ce îți pică în mână referitor la acest domeniu, urmărește copywriteri buni din țară și din străinătate, însușește-ți ușor, ușor noțiunile de bază și…scrie zilnic. Poți urma cursuri online sau programe de training, poți citi cărți și articole despre copywriting și poți exersa scriind texte pentru diverse proiecte personale sau voluntare.

De asemenea, este important să fii la curent cu tendințele din domeniul marketingului și al publicității. Urmărește bloguri de specialitate, participă la conferințe și evenimente din domeniu și conectează-te cu alți copywriteri pentru a-ți extinde rețeaua profesională.

Bun. Mai este ceva despre care trebuie să îți scriu. Și anume…

De ce nu este suficient să știi doar copywriting.

Probabil ai observat că în online sunt mulți care devin obsedați să genereze mai mult trafic, să cunoască mai multe modalități de a genera trafic și să își mărească lista de prieteni/urmăritori/abonați de dragul numerelor. Și pentru că ei cred că astfel vor avea mai multe vânzări. 

Dar nu este așa.

Dacă ai, de exemplu, 1.000 de accesări și convertești în proces de 6%, este mai bine decât să ai 5.000 de accesări și să convertești în proces de 0,5% . Rata de conversie o poți crește multe instrumente, dar instrumente importante sunt textul și copywritingul.

Iar cel mai important lucru cu care poți crește conversia este…strategia!

Zi de zi, afacerile din on-line concurează cu sute de alte afaceri.

Cum poți ajuta ca textele și ofertele lor să iasă în evidență și să atragă atenția mai presus de toată această competiție și să genereze rezultate? Prin copywriting strategic.

Din acest motiv, tot mai multe branduri și afaceri apelează la serviciile unor copywriteri care au si abilități legate de strategie. 

Și acesta este și motivul pentru care și noi creăm programe în care pregătim copywriteri strategi care generează rezultate pentru ei și pentru antreprenorii cu care lucrează, încă din timpul cursului.

Punem la cale ultimele detalii pentru a veni cu ceva special pregătit pentru tine, pentru a înțelege mai mult și mai bine din culisele copywriting-ului…strategic.

Rămâi cu ochii pe noi ca să afli printre primii despre ce e vorba!